Jak vybrat autoalarm?

Autoalarm patří mezi nejrozšířenější a nejoblíbenější způsoby ochrany vozu před neoprávněnou manipulací. Jedná se o elektronické zařízení, které může disponovat různými technickými vlastnostmi. Od základní verze, která dokáže zloděje odradit pouze zvukovým signálem, až po moderní, která vás o pokusu o vniknutí informuje a blokuje možnost startování.

Správně vybraný autoalarm spolehlivě ochrání váš vůz

Základní dělení

Jednocestný alarm

Umožní vám dálkově aktivovat a deaktivovat alarm, popřípadě i kontrolovat jeho funkce. Toto ovládání funguje ovšem pouze touto jednou cestou. V případě poplachu se musíme spolehnout na to, že uslyšíme vůz houkat. Dosah takového ovladače jsou max. desítky metrů. Výhodou ale zůstává nižší cena.

Dvoucestný alarm

Komunikace zde probíhá obousměrně. Autoalarm tak dokáže vysílat informace zpět do vašeho ovladače (pageru). Pokud má ovladač navíc displej, dostanete rychle informaci, jestli je auto pouze otevřené, nebo došlo k pohybu. Nemusíte se tak spoléhat na akustickou signalizaci samotného automobilu. Přenos probíhá až na několik set metrů (v závislosti na profilu terénu).

GSM alarm

Alarmy systému GSM fungují podobně, jako již zmiňované dvoucestné. Místo k ovladači však míří informace do vašeho mobilního telefonu. Většinou formou SMS, některé alarmy však umí i volat. Potřebují tedy SIM kartu.

GPS alarm

Ke všem již popsaným principům a vlastnostem doplňuje tento alarm možnost sledování polohy vozidla pomocí GPS signálu. Ta vám může přijít SMS zprávou, moderní alarmy však umožňují sledovat polohu online na vašem chytrém telefonu pomocí speciální aplikace s mapou. Tyto aplikace pak nabízí další doplňkové funkce, jako je např. kniha jízd.

Autoalarm může nabízet mnoho rozšířených funkcí

Funkce autoalarmu

Základní funkce

  • Dálková aktivace/deaktivace - Nejzákladnější funkce alarmů s dálkovým ovládáním.
  • Plovoucí kód - Signál vysílaný ovladačem se při každém stisknutí mění. Nelze ho tak snadno odposlechnout a zneužít.
  • Tichá aktivace - Alarm se aktivuje bez akustického signálu. Tuto funkci zapnete přímo na ovladači.
  • Upozornění na aktivaci - Aktivace/deaktivace je doprovázena zablikáním světel nebo jiným upozorněním.
  • Vyhledání vozu - Zvuková nebo jiná signalizace na povel ovladače. Využití v místech s mnoha vozidly, např. na parkovišti.
  • LED indikace - Světelná dioda je umístěna na palubní desce. Nejen vy, ale hlavně případný zloděj vidí, že je alarm aktivován.

Většina autoalarmů disponuje funkcí automatické reaktivace. Alarm se po deaktivaci automaticky znovu zapne, pokud po určitý časový interval nedojde např. k otevření dveří, nebo stisknutí jiného tlačítka na ovladači.

Rozšířené funkce

  • Imobilizér - Do okruhu spínací cívky (popř. jinam) je umístěno rozpínací relé. V případě poplachu svým rozepnutím znemožní start.
  • Zhasnutí motoru - Dálkovým ovladačem je možné zhasnout motor. Prakticky jde o rozepnutí imobilizéru na dálku.
  • Vyřazení otřesového senzoru - Zajistí funkčnost alarmu bez zapnutí senzoru otřesů. Hodí se v situacích, kdy je kolem auta provoz.
  • Obslužný režim - Díky této funkci lze alarm dočasně vyřadit z provozu. Nemusíte tak např. v servisu dávat mechanikovi ovladač.
  • Nouzový poplach - Stiskem tlačítka na ovladači vyvoláte poplach.
  • Pasivní zamčení - Alarm automaticky zamkne vůz po určité době, kdy vypnete zapalování, otevřete a zavřete dveře.

Luxusní funkce

U moderních autoalarmů najdete i funkci dálkového nastartování. Přitom musí být zajištěno, že je auto zabrzděno a není zařazená rychlost. Obecně je tato funkce vhodná pro vozy s automatickou převodovkou. U manuálního řazení je pak alarm vybaven nějakou formou kontroly.

Může to být např. detekce zatažené ruční brzdy nebo velmi moderní tzv. rezervační mód. Ten aktivujete před vypnutím motoru, který zůstává běžet i po vytažení klíčku ze zapalování. Vypne se až v okamžiku, kdy vystoupíte z vozidla. Tímto způsobem je vždy zajištěno, že není zařazená rychlost.

Podobnou funkcí je i rozsvícení světla v kabině v okamžiku odemknutí vozu. S těmito funkcemi se klasicky setkáte, pokud využijete některou ze služeb nabízejících sdílené automobily.

Pomocí moderního alarmu můžete dálkovým ovladačem třeba i nastartovat

Připojení autoalarmu

U vozidel staršího data výroby (cca do roku 2005) lze provést analogové zapojení, což je klasické připojení vodič na vodič. U moderních automobilů je ale mnoho původně mechanických systémů nahrazeno elektronickými. Když k tomu připočteme i nespočet nově vzniklých a navíc vzájemně propojených systémů, jako je tempomat, ABS nebo ESP, analogové připojení bylo třeba nahradit.

Narůstající problém potřeby enormního množství kabeláže vyřešila nakonec datová sběrnice CAN BUS. Díky ní lze z jednoho místa zjistit informace o otevřených dveřích, kufru, aktivaci brzdy, rychlosti vozu atd. Moderní autoalarmy napojené na tuto sběrnici dokáží tyto informace nejen číst, ale také na ní zapisovat. Zvládnou tak auto rozblikat, dovřít elektrická okna i nastartovat motor. To vše bez užití jediného vodiče.

Nejčastěji užívané senzory

  • Senzor otřesů - Bývá umístěn mimo řídící jednotku alarmu. Detekuje otřesy vozidla a to většinou s nastavitelnou citlivostí. Může fungovat ve 2 stupních, kdy rozpozná slabý otřes (kopnutí do vozidla) od silného (otevření dveří, odtažení).
  • Ultrazvukový senzor - Dokáže detekovat cizí předmět ( i tělo) v kabině vozidla.
  • Mikrovlnný senzor - Dokáže detekovat cizí předmět ( i tělo) v kabině vozidla.
  • Tlakový senzor - Dokáže detekovat změnu tlaku, ke které dojde při otevření dveří.

Kromě autoalarmů najdete v naší nabídce také antiradary, kamery do auta a další autodoplňky.